maak van je
oude dag een
nieuwe dag

de wever

  • 1
    hoofdstuk 1
    Positionering & huisstijl
  • 2
    hoofdstuk 2
    Campagne najaar
  • 3
    hoofdstuk 3
    Testcentrum
  • 4
    hoofdstuk 4
    Arbeidsmarkt
  • 5
    hoofdstuk 5
    Het Werkgeversmerk
1
hoofdstuk 1
Positionering & huisstijl

De uitdaging

De Wever was een grote onbekende in de zorg. Maar onbekend maakt onbemind. En dat is voor een ouderenzorgorganisatie niet alleen op cliëntniveau een probleem, want dit wordt ook gevoeld in de werving van nieuwe medewerkers. Een branchebreed probleem dat lokaal grote impact heeft. Oftewel: De Wever had nood aan een nieuw gezicht, een nieuwe, luide stem en een nieuwe belofte.

Het Inzicht

We bekeken de ouderenzorg vanuit de (nieuwe) klant. Een verandering in de leefsituatie brengt altijd weerstand met zich mee. Of het nu gaat om zorg thuis of opname in een zorginstelling: het is menselijk om een verandering niet zo snel te accepteren en die zo lang mogelijk uit te stellen.

De oplossing

Stap één van de oplossing was het scherp neerzetten van wie De Wever is en waar ze voor staan. Dat omschreven we als volgt, met één alles samenvattende zin als positionerend uitgangspunt: Of het nu gaat om zorg thuis of opname in een zorginstelling, een verandering in de leefsituatie brengt altijd weerstand met zich mee. De Wever ziet en begrijpt die verandering. Wij stellen jou centraal en maken van de verandering iets positiefs. Dat je zorg nodig hebt, betekent niet dat je niks meer kunt. Je dag krijgt meer waarde als jij zelf bepaalt wat je kunt en wilt doen. Daarom beslis jij hoe hij eruitziet. Jij de regie. Wij de ondersteuning. “Maak van je oude dag een nieuwe dag”

huisstijl

De nieuwe positionering was stap 1, een nieuw logo met bijpassende huisstijl stap 2. Het oude logo had een link met het verleden van Tilburg als textielstad. De gevlochten ‘W’ was een mooi uitgangspunt voor het nieuwe logo dat De Wever weer van deze tijd én toekomstbestendig maakt.

Geen grijze muis, maar een zorgorganisatie met een onderscheidende uitstraling. De nieuwe huisstijl maakt dankbaar gebruik van de schuine lijnen in het beeldmerk. Resultaat: een dynamische en frisse stijl waar De Wever nog jaren mee vooruit kan.

De positieve benadering die de pay-off heeft, is doorgevoerd in alles. Bij ieder onderwerp vroegen we ons af: hoe maken we hierbij van een oude dag, een nieuwe dag? Dat resulteerde in spraakmakende uitingen waarbij ook de meer gewichtige onderwerpen niet geschuwd werden.

  • 1
    hoofdstuk 1
    Positionering & huisstijl
  • 2
    hoofdstuk 2
    Campagne najaar
  • 3
    hoofdstuk 3
    Testcentrum
  • 4
    hoofdstuk 4
    Arbeidsmarkt
  • 5
    hoofdstuk 5
    Het Werkgeversmerk
2
hoofdstuk 2
Campagne najaar

spectacular

Zoals gezegd, er was wat te winnen in bekendheid voor De Wever. Voor de organisatie zelf (naam, belofte, uitstraling), maar ook voor haar aanbod. En dus ontstaken we het campagnevuur. Onder de nieuw ontwikkelde vlag startten we met een communicatieoffensief om het nieuwe verhaal over de bühne te krijgen. 

Een eerste opvallende, nieuwe manier van campagnevoeren vonden we in een spectacular: een speciaal aangekleed bushokje was een week lang de aandachtstrekker in Tilburg. Links was het bushokje een ouderwetse woonkamer, rechts een moderne. Dit speciale bushokje was het decor voor de stunt. We vroegen ons af hoe vrij van geest de ouderen vandaag de dag zijn. Dus interviewden we ouderen in het bushokje om te eindigen met een uitdagende vraag…

  • 1
    hoofdstuk 1
    Positionering & huisstijl
  • 2
    hoofdstuk 2
    Campagne najaar
  • 3
    hoofdstuk 3
    Testcentrum
  • 4
    hoofdstuk 4
    Arbeidsmarkt
  • 5
    hoofdstuk 5
    Het Werkgeversmerk
3
hoofdstuk 3
Testcentrum

DE VRAAG

Nu de positionering van De Wever staat, is het tijd om de naamsbekendheid van De Wever te verhogen. En specifiek op de onderdelen De Wever Thuis en de verschillende expertises die De Wever in huis heeft.

HET INZICHT

Ouder worden levert ongemakken en kleine gebreken op. Deze dingen hoeven natuurlijk niet direct te betekenen dat je in een verzorgingstehuis moet gaan wonen. Sterker nog, met De Wever Thuis en de Expertise Behandeling zijn er tal van oplossingen voorhanden die van je oude dag nog een nieuwe dag kunnen maken.

DE OPLOSSING

Deze herkenbare, laagdrempelige ongemakken en gebreken komen aan bod in het Testcentrum. ‘Jonge’ ouderen ervaren hier, d.m.v. verschillende testjes, hoe het is om die gebreken te hebben. Hoe die gebreken ontstaan en wat De Wever er voor oplossing voor heeft wordt telkens uitgelegd door een expert van De Wever.

Per test maakten we 2 teasers: 1 voor de doelgroep ‘potentiële cliënten van De Wever’ en 1 voor de doelgroep ‘Verwijzers’. Denk bij die laatste aan bijvoorbeeld huisartsen of verzekeraars.

  • 1
    hoofdstuk 1
    Positionering & huisstijl
  • 2
    hoofdstuk 2
    Campagne najaar
  • 3
    hoofdstuk 3
    Testcentrum
  • 4
    hoofdstuk 4
    Arbeidsmarkt
  • 5
    hoofdstuk 5
    Het Werkgeversmerk
4
hoofdstuk 4
Arbeidsmarkt

de vraag

In veel branches is het moeilijk aan mensen komen. In de zorg is dat niet anders. De Wever vroeg ons daarom om vanuit de positionering ‘maak van een oude dag een nieuwe dag’ met een onderscheidende arbeidsmarktcampagne te komen.

HET INZICHT

Uiteraard moet je voor veel vacatures de geschikte papieren hebben, maar het begint bij een hele basale eigenschap: hoe zorgzaam ben je?

DE OPLOSSING

Wat zou jij doen als je een oude man op straat ziet vallen met zijn rollator? Zou je hem overeind helpen? Of zou je doorlopen? De mensen die het 1e doen, kunnen zomaar de personen zijn waar De Wever naar zoekt. Daarom vroegen we ons af: Ben jij zorgzaam, of zal het je een zorg zijn?

Gewapend met camera’s en een stuntman ‘verkleed’ als hulpbehoevende oudere, gingen we de straat op in Tilburg. Onze Stuntopa deed zijn ding en nietsvermoedende voorbijgangers reageerden.

bedankjes

‘Maak van je oude dag een nieuwe dag’ is geen verzonnen verhaal. Iedere dag zijn alle medewerkers van De Wever bezig om van oude dagen, nieuwe dagen te maken. Iets wat ook bleek toen we cliënten vroegen om medewerkers van De Wever een hart onder riem te steken. Want om het arbeidsmarktprobleem te tackelen begonnen we intern.

Mireille Damen
Manager marketing en verkoop bij De Wever

“Scheepens doet wat ze beloven. Samen maken we de beste reclame klopt dus ook echt, we zijn een goede match. Alles gaat in overleg, de samenwerking is heel prettig. Onze expertise in combinatie met de kennis van Scheepens zorgt voor resultaat. Wij willen anders dan anderen communiceren en Scheepens speelt daar goed op in met originele en opvallende campagnes. Die worden niet alleen door mij gewaardeerd, maar door alle medewerkers en cliënten. En daar doen we het uiteindelijk voor.”

DE VIDEO'S IN DEZE CASE MAAKTEN WE SAMEN MET:
Scheepens logo

 

 

Your creative agency since '73

 

Cookie policy

Scheepens gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar scheepens.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u Scheepens toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen