zien drinken.
doet drinken.

Alliantie Alcoholbeleid Nederland (AAN)

  • 1
    hoofdstuk 1
    Kinderen kopiëren jouw drinkgedrag
  • 2
    hoofdstuk 2
    Geef kinderen geen vertekend beeld
1
hoofdstuk 1
Kinderen kopiëren jouw drinkgedrag

De uitdaging

Volwassenen die drinken in het bijzijn van kinderen, zorgen er onbewust voor dat die kinderen op latere leeftijd eerder en meer alcohol gaan drinken. Alliantie Alcoholbeleid Nederland vroeg ons een campagne te ontwikkelen om dat eens aan de kaak te stellen en de bewustwording onder de doelgroep omtrent dit probleem te verhogen.

De oplossing

Als je kinderen maar vaak genoeg iets voordoet, kopiëren ze het. Handig als je ze iets wil aanleren, maar ze kopiëren ook zaken die je ze liever niet aanleert. Zo ook met het drinken van alcohol: kinderen kopiëren jouw drinkgedrag.

Met vervreemdende beelden van kinderen die alcohol lijken te drinken, trokken we de aandacht van de kijker.

Met korte video’s voerden we online campagne.

  • 1
    hoofdstuk 1
    Kinderen kopiëren jouw drinkgedrag
  • 2
    hoofdstuk 2
    Geef kinderen geen vertekend beeld
2
hoofdstuk 2
Geef kinderen geen vertekend beeld

de uitdaging

Volwassenen die drinken in het bijzijn van kinderen, zorgen er onbewust voor dat die kinderen op latere leeftijd eerder en meer alcohol gaan drinken. Alliantie Alcoholbeleid Nederland vroeg ons een campagne te ontwikkelen om dat eens aan de kaak te stellen en de bewustwording onder de doelgroep omtrent dit probleem te verhogen.

de oplossing

Kinderen tekenen wat hen bezighoudt. Tekenen hoort bij hun ontwikkeling. Het helpt hen, net als praten, de wereld te ordenen en vat te krijgen op wat zij zien en beleven. Ze leren woorden en begrippen door hun omgeving. Termen die met alcohol te maken hebben, kunnen zo nog wel eens een vertekend beeld opleveren. Daarom: geef kinderen geen vertekend beeld.

EEN EXTRA CONCEPT

Na 5 gepresenteerde concepten bleven er 2 over waar zowel de klant als wij zelf moeilijk tussen konden kiezen. Die keuze werd toch gemaakt, het kopieer-concept van hoofdstuk 1 werd concreet gemaakt en uitgevoerd. En toen kwam de jeuk. Want in een achterkamertje van ons geheugen lag dit concept. Met een pruillipje. Te wachten, tot iemand anders het wél ging maken. Dat wilden we niet laten gebeuren. Dus hebben we dit concept óók uitgevoerd.

Resultaten

672.178
Mensen in de doelgroep bereikt met de online campagne
960.000
Contactmomenten via outdoor
7.9
Gemiddelde beoordeling
37,8 miljoen
Impressies via PR-activiteiten

 

 

Your creative agency since '73

 

Cookie policy

Scheepens gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar scheepens.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u Scheepens toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen