-
12020Het nadeel van het voordeel
-
22021IkPas Teams
-
32022Dan hou je het vol
DE AANPAK
DE OPLOSSING
De voordelen van ikpas
Er wordt ieder jaar onderzoek gedaan onder de deelnemers van IkPas. Ook over de voordelen die de alcoholvrije periode met zich meebrengt worden vragen gesteld. Uit de onderzoeksresultaten hebben we 6 voordelen gehaald om te gebruiken in de campagne voor IkPas 2020.
het concept
Je alcoholgebruik op pauze biedt voordelen. Maar om het op z’n Cruijffiaans te zeggen: “ieder voordeel heb z’n nadeel.” In de campagne stond daarom een gezin centraal, waarvan de man des huizes meedoet aan IkPas. Hij geniet de voordelen van IkPas, zijn gezin ‘geniet’ mee.
CONNECT. With alcohol drinkers.
CREATE. A smile and convey advantages.
CAMPAIGN. For new participants.
de campagne
De campagnevideo is, bewust, modulair opgebouwd. Alle voordelen komen aan bod in losse scènes. Die scènes combineerden we in korte video’s voor de online campagne. Omdat we niet precies wisten welke combinaties van voordelen het beste zouden werken, maakten we alle mogelijke combinaties om mee te testen in de online campagne.
Zo haakten we zowel rond de uitzending van de Nationale Blaastest in met een IkPas TVC, als rond de uitzending van 2Doc: Roes. Bij de premiere van laatstgenoemde bij Eye in Amsterdam haakten we in met Facebook ads, net als rond de uitzending van Pauw - waarin deze documentaire werd besproken. Zochten mensen op DryJanuary? Dan waren we daar met search ads die leidde naar de IkPas-website. Zochten mensen naar het 0.020 café in Amsterdam? Idem dito. Vrijwel niemand die ook maar enigszins nadacht om het alcoholgebruik even te pauzeren - om welke reden dan ook - kon de boodschap van IkPas ontwijken. In-schrij-ven!
PR
De laatste jaren merken we niet alleen een stijging in de aanmeldingen voor IkPas, ook de aandacht van de pers is groeiende. In geschreven media én op tv wordt er volop aandacht besteed aan het onderwerp én aan IkPas.
Resultaten
Een van de belangrijkste doelstellingen voor de IkPas-campagne is ieder jaar zoveel mogelijk deelnemers werven. Voor 2020 (januari en maart samen) hadden we ons doel gezet op 50.000 deelnemers. De januari-campagne telde er alleen al 41.466 - een stijging van 75% ten opzichte van de januari-periode in 2019. Allemaal nieuwe deelnemers - die 2019 ook niet in de maart-campagne hadden deelgenomen. Een fijn resultaat natuurlijk, vooral als je het afzet tegen het échte resultaat: de laatste onderzoeken tonen aan dat het alcoholgebruik van januari-deelnemers een half jaar na IkPas 22% lager ligt dan voor de actie. Talking about gedragsverandering…!
DE AANPAK
DE OPLOSSING
Voor verschillende doelgroepen maakten we fictieve groepschats waarin de leden al append met elkaar tot de conclusie kwamen; inschrijven voor IkPas.
CONNECT. With alcohol drinkers.
CREATE. A smile and convey advantages.
CAMPAIGN. For a new participants.
de uitdaging
de aanpak
de oplossing
CONNECT. With alcohol drinkers.
CREATE. A convincing campaign.
CAMPAIGN. For subscribers.
MEER INFO?
Your creative agency since '73